De kranten- en weekbladenmarkt is het afgelopen jaar weer gekrompen. Dat blijkt vrijdag uit de trimestriële cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De uitgevers verkochten van oktober vorig jaar tot en met september dit jaar 872.374 Nederlandstalige kranten. Dat zijn er 21.971 (-2,46 procent) minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Met de digitale kranten erbij gaat het om 917.112 verkochte exemplaren, nog steeds 4.861 (-0,53 procent) minder. De totale Franstalige krantenmarkt, die uitkomt op 356.254 digitale en papieren exemplaren, gaat er met 15.678 kranten (-4,22 procent) op achteruit.
Alle Nederlandstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht
Met de digitale exemplaren meegerekend, boekt De Morgen (0,04 procent) een bescheiden winst. Alleen De Standaard (1,65 procent) en De Tijd (1,73 procent) gaan aanzienlijk vooruit.
Het Belang van Limburg (-0,35 procent), de Gazet van Antwerpen (-1,25 procent) en Het Nieuwsblad/De Gentenaar (-0,73 procent) en Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet (-1,34 procent) verliezen lezers.
De Franstalige kranten gaan stuk voor stuk in het rood.
Weekbladen verliezen ook
Ook de markt van de weekbladen wordt weer wat kleiner: er werden 6,9 miljoen weekbladen verspreid, of 106.946 (-1,5 procent) minder.
Sterke dalers zijn Joepie (-21,02 procent), Humo (-15,23 procent), Story (-16,24 procent), Tv Familie/Blik (-15,08 procent) en Flair (-16,48 procent).
Een gelijkaardige situatie doet zich voor in Franstalig België, waar 4,43 miljoen weekbladen werden verspreid, of -84.377 (-1,87 procent) minder. (vrt)